by CENTI CENTI

Conform BBC News, in luna ianuarie 2009, un avion de tip Boeing 737-800 a zburat fara probleme in timp ce unul dintre motoarele sale a fost alimentat cu un amestec 50-50 de biocombustibil si combustibil clasic de avion.

Avionul, care a decolat de pe un aeroport din Texas, s-a rotit deasupra Golfului Mexic timp de o ora si jumatate iar in timpul zborului au fost facute cu succes numeroase teste de urgenta, printre care si o oprire si repornire a motoarelor.

Responsabilii testului din partea companiei aviatice s-au declarat incantati de faptul ca pentru utilizarea amestecului de combustibili nu sunt necesare modificari motoarelor de avioane.

Extragerea biocombustibililor din alge este vazuta in prezent drept o solutie viabila la inlocuirea unei parti a hidrocarburilor clasice. Mai mult, acestia ar trebui sa ia locul biocombustibililor din prima generatie, care sunt extrasi din plante tehnice.

Cultivarea plantelor tehnice la scara mare a avut drept consecinte negative, pe de o parte, reducerea suprafetei cultivate cu cereale (ceea ce a insemnat cresterea pretului mondial al alimentelor). Pe de alta parte, extinderea suprafetelor cultivate cu plante tehnice pentru biocombustibili prin noi desteleniri a dus la reducerea masiva a ecosistemelor naturale in unele tari.

Folosirea algelor pentru biocombustibili este, de aceea, vazuta drept o solutie de viitor. Si asta pentru ca:

  • din aceeasi cantitate de alge se pot obtine cam de 30 de ori mai multi biocombustibili ca in cazul plantelor tehnice
  • pentru cresterea algelor nu este necesara utilizarea de terenuri agricole (ceea ce ar atenua efectele negative descrise mai sus)
  • algele se cresc foarte rapid

Biocombustibilul utilizat la teste a avut insa un amestec din doua surse – algele dar si o planta tehnica, deoarece biocombustibilii din alge sunt inca foarte scumpi. In ciuda numeroaselor testari a unor solutii de eficientizare si a avansului tehnologic din ultimii ani, va mai trebui sa treaca ceva timp pana cand algele ar putea deveni o sursa comerciala majora de biocombustibili.

Testul a fost, pe de o parte, primul in care un avion al unei companii americane a folosit o sursa alternativa de hidrocarburi. Pe de alta parte, acesta a fost primul zbor din lume al unui avion comercial cu doua motoare alimentat partial cu biocombustibili. Teste similare fusesera facute in 2008 cu avioane cu patru motoare.